24/11/2017

EnviroChemie levert afvalwaterzuiveringsinstallatie voor nieuwe fabriek van sauzenproducent Oliehoorn

Oliehoorn heeft voor haar nieuwe fabriek in Drachten EnviroChemie de opdracht gegeven voor de levering van de afvalwaterzuiveringsinstallatie. De zogenaamde Lugan 3000 gestandaardiseerde flotatie installatie is reeds geleverd en enkele weken geleden inbedrijf genomen.

In de fabriek in Hoorn produceert Oliehoorn voornamelijk de bulk sauzen. Omdat er veel vraag was naar speciale sauzen heeft Oliehoorn in Drachten een pand aangekocht waar nu speciale producten worde geproduceerd. Bij de reiniging van de apparatuur en de leidingen komt afvalwater vrij en dit afvalwater kan zonder zuivering niet in het riool worden afgelaten.

Het afvalwaterzuiveringsconcept bestaat uit de volgende onderdelen: het afvalwater wordt allereerst in een grote buffertank opgevangen. Vanuit deze tank wordt het water over een olie-/vetafscheider gepompt. Hier worden alle opdrijvende oliën en vetten afgevangen. Na deze voorafscheiding stroomt het water naar de flotatie installatie. Hier worden chemicaliën toegevoegd om de zich emulsie te splitsen, het water weer te neutraliseren en de gevormde zwevende delen te flocculeren. Het slib wordt afgeroomd en naar een slibtank gepompt alwaar dit om de zoveel tijd via een externe tankwagen wordt afgezogen. Het gezuiverde water stroomt in het riool.

Wim Dijk, Directeur van Oliehoorn vertelt: in Hoorn hebben wij al een flotatie installatie en derhalve wisten wij welke techniek we moesten kiezen. Omdat er in Drachten echter veel minder water vrijkomt dan in Hoorn waren we op zoek naar een firma die speciaal voor kleine hoeveelheden afvalwater een goede oplossing zou kunnen bieden. EnviroChemie heeft met de compacte en gestandaardiseerde Lugan installaties exact de juiste installaties in huis. Voor onze 18 m3/dag zijn deze installaties ideaal”.

De installatie staat nu ongeveer een maand in bedrijf en zo langzaam draait de installatie helemaal naar wens. Het proces is eenvoudig en de installatie is volkomen geautomatiseerd dus wij hebben er nauwelijks omkijken naar. De resultaten zijn erg goed en de lozingsnormen worden gehaald, aldus een tevreden Dijk.