08/10/2020

EnviroChemie bouwt nieuwe afvalwaterzuiveringsinstallatie voor Chemours Dordrecht

Flomar-flotatie-installatie voor de behandeling van afvalwater van chemische productie

Nieuwe, permanente installatie zal bijdragen aan de ambitieuze emissiereductie van het chemiebedrijf in Dordrecht.

Haarlem, 25 september 2020 – EnviroChemie is door The Chemours Company gekozen voor de aanleg van een permanente afvalwaterzuiveringsinstallatie op zijn fabrieksterrein in Dordrecht. Deze zal een tijdelijke installatie vervangen en omvat verschillende geautomatiseerde processen en technieken voor de zuivering van het afvalwater dat vrijkomt bij de productie van fluorpolymeren en -elastomeren. De nieuwe faciliteit is in overeenstemming met de Chemours Corporate Responsibility Commitment om te investeren in de beste technologie voor het verminderen van emissies en de bescherming van het milieu. Envirochemie werd, na een selectieproces van enkele maanden, gekozen uit een aantal gekwalificeerde afvalwaterbehandelingsbedrijven op basis van zijn ervaring met chemisch-fysische zuiveringstechnieken voor klanten.

Momenteel beschikt Chemours in Dordrecht over een tijdelijke installatie die de lozing van fluororganische stoffen van de GenX-technologie naar de rioolwaterzuivering van het Waterschap Hollandsche Delta heeft teruggebracht met meer dan 99,9%. Deze tijdelijke zuivering wordt volledig vervangen door de grotere installatie die EnviroChemie zal aanleggen volgens de eisen van Chemours. De chemisch-fysische zuiveringsinstallatie die EnviroChemie gaat realiseren zal gemiddeld 60 m3 (60.000 liter) per uur aan afvalwater zuiveren gedurende 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, met een maximale capaciteit van 120 m3 per uur.

De installatie staat gepland om medio 2022 in bedrijf te gaan. De huidige verwerkingsinstallatie blijft draaien totdat het nieuwe systeem volledig in gebruik is genomen. Bij de overgang van het oude naar het nieuwe systeem zal de zuivering van het water uit de Dordtse voorziening niet worden onderbroken.

EnviroChemie is een leidend bedrijf op het gebied van waterbehandelingsinstallaties en zet zich daarmee in voor een duurzame wereld. Het bedrijf uit Haarlem biedt uitgebreide diensten zoals onderhoud, waterchemicaliën, digitale aanbiedingen en contractmodellen.

Contactpersoon EnviroChemie BV in Haarlem
Sicco Hilarius